مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 14 آبان 1400 ساعت 21:252021-11-05اقتصادي

یارانه پنهان| کسری 8 میلیارد دلاری تامین کالاهای اساسی و دارو


اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی از سال 97 با هدف کنترل، کاهش تورم و قیمت کالاها اجرا شد، اما کسری 8 میلیارد دلاری تامین منابع ارزی به دلیل کاهش صادرات نفت در نهایت تورم را برای جامعه به ارمغان می آورد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از برنامه ریزی های دولت سیزدهم تعیین تکلیف کردن ارز ترجیحی 4200 تومانی است که فروردین سال 97 از داخل جلسه هیات دولت دوازدهم متولد شد که تبعات و آثار مختلف آن بر اقتصاد و سفره معیشت مردم مشهود است.

دلایل متعددی برای حذف ارز ترجیحی از اقتصاد ایران وجود دارد که عمده آن توزیع رانت و انحصار برای قشری خاص و مهمتر از همه کسری ارز دولت برای تامین کالاهای اساسی است که در نهایت منجر به استقراض از بانک مرکزی می شود.

این عامل نقش مستقیم و موثری در تولید تورم برای همه اقشار جامعه دارد و از طرفی عواید آن به مردم نمی رسد.

کدام کالاها ارز ترجیحی دریافت می کنند؟ سال 97، دولت وقت تصمیم گرفت اقلام اساسی و دارویی که نقش پررنگی در سبد معیشت خانوار و سلامت مردم دارد را در دایره شمول ارز ترجیحی قرار دهد.

این کالاها شامل برنج، شکرخام، لاستیک سنگین و مواد اولیه آن، کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه و مواد اولیه آن، ماشین آلات و تجهیزات خاص تولید کالاهای آن، انواع بذر، کود شیمیایی، داروی دا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یارانه پنهان| کسری 8 میلیارد دلاری تامین کالاهای اساسی و دارو

یارانه پنهان| کسری 8 میلیارد دلاری تامین کالاهای اساسی و دارو